رژیم غذایی و افزایش قد

رژیم غذایی و افزایش قد کودکان

 

علت کوتاهی قد چیست و چگونه باید از آن در کودکان جلوگیری کنیم؟ برای قد بلند شدن خیلی از موارد تاثیر گذار هستند که یکی از آن ها مصرف مواد مغذی ضروری است که به افزایش قد کمک شایانی می کند.

 

کوتاهی قد معضل بزرگی است که براثر اختلالات ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن به وجود می آید. برای تشخیص و جلوگیری از کوتاه شدن قد از چارت رشد به صورت منظم استفاده کنید و قد خود را از دوران شیرخوارگی ثبت نمایید.

علت عمده کوتاهی قد

کوتاهی قد در بسیاری از موارد به علت عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) ایجاد می شود. عملکرد سیستم غدد اندوکرین در شد قدی موثر است. کوتاهی قد ممکن است به علت ابتلا به بیماری های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) مانند بیماری های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری های ریوی، خونی و مشکلات روحی- روانی نیز به وجود آید. اختلالات هورمونی نیز می تواند علت دیگر کوتاهی قد باشد.

میزان قد، همیشه برای همه ی ما موضوع مهمی بوده است. افراد قد کوتاه همیشه در مواجهه با افراد قد بلند تر از خودشان، دچار کمبود اعتماد به نفس و خود کم بینی می شوند. این در حالی است که محصولات متنوع زیادی در بازار برای افزایش قد عرضه می شود اما هیچکدام از آن ها آن طور که انتظار می رود عمل نمی کنند.

در واقع میزان قد به ژنتیک، غذای سالم و تا حدی ورزش کردن وابسته است. مردان تا ۲۵ سالگی قد می کشند درحالی که زنان تا سن ۱۸ یا ۱۹ سالگی مرحله رشد قدشان کامل می شود. میزان قد در بدن، توسط هورمونی به اسم اچ جی اچ (هورمون رشد انسان) تنظیم می شود. این هورمون توسط غده ی هیپوفیز ترشح می شود که باعث افزایش قد انسان می شود. به همین دلیل توصیه می شود از غذاهایی استفاده شود که به فعالیت های این غده برای رشد کمک کند.

۱۰ رژیم غذایی عالی برای افزایش قد نوجوانان

لیست غذاهایی که باعث افزایش قد می شوند

اگرچه میزان قد به ژنتیک بستگی دارد اما عوامل خارجی دیگری هم وجود دارد که بر میزان رشد تاثیر دارند که تغذیه یکی از این موارد است. یکی از عوامل رشد ناکافی و کوتاهی قد می تواند کمبود مواد مغذی بدن باشد بنابراین دنبال کردن یک برنامه غذایی متناسب، بر افزایش میزان رشد تاثیر زیادی دارد به خصوص در دوران بلوغ که بدن باید به بهترین نوع خود، شکل بگیرد. تغذیه سالم و ورزش می تواند برای رسیدن به قد و تناسب بدن، به شما کمک کند.

مراقب باشید که بدن تان تمامی مواد مغذی مورد نیاز را برای داشتن ماهیچه های قوی، رباط ها و زرد پی را دریافت کند. رژیم غذایی شما شامل تمامی مواد معدنی، پروتئین، ویتامین و مقدار زیادی کلسیم باشد. در اینجا مواردی که برای افزایش قد در رژیم غذایی تان لازم است ذکر شده است.

پروتئین

پروتئین ها ساختار های اصلی بدن ما هستند که با ساختن انواع بافت های بدن می تواند در رشد قد تاثیر داشته باشند. آمینو اسید ها جزو این دسته هستند که بر روی هورمون رشد تاثیر می گذارند و بدن برای داشتن استخوان قوی، ماهیچه، بافت، دستگاه های بدن و پوست و دندان به آن نیاز دارد. پروتئین حتی به صورت آنزیم در فعالیت های شیمیایی مختلف بدن مانند گوارش، تنفس و عمل دفع تاثیر زیادی دارد.

کمبود پروتئین ممکن است موجب مشکلاتی مانند کاهش رشد عضلات بدن، رشد غیرطبیعی بدن، سیستم ایمنی ضعیف و رشد ذهنی ناکافی شود. بنابراین کربوهیدرات ها باید جای خود را به غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ، شیر و سبزیجات بدهند که سرشار از پروتئین هستند. پروتئین یکی از مهم ترین ترکیبات در غذا برای افزایش رشد قد است.

مواد معدنی

غذاهایی که حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، فلورید، ید، آهن و منگنز هستند نقش به سزایی در رشد بدن و قد دارند.
کلسیم یکی از مواد معدنی حیاتی مهم برای رشد و داشتن استخوان بندی محکم است. نوشیدنی های کربوهیدرات دار، نمک، شکر، چربی های ناسالم و کافئین به دلیل این که جلوی عملکرد کلسیم را در بدن می گیرند باید مصرف شان محدود شود و در غیر این صورت تاثیر مخرب زیادی بر روی رشد دارند. همچنین استفاده از مواد مخدر و سیگار می تواند جلوی رشد را بگیرد و تاثیر زیان بار دیگری بر روی سلامتی بگذارد.

ویتامین ها

ویتامین ها، به خصوص ویتامین دی برای داشتن استخوان های سالم و قوی و همچنین بهبود رشد ناکافی، استخوان بندی ضعیف و میزان قد بسیار حیاتی هستند. علاوه بر این وجود ویتامین برای جذب کلسیم بدن بسیار مهم است. جدا از ویتامین دی ویتامین های دیگری مانند ویتامین آ، ویتامین بی ۱، ویتامین بی۲ یا همان ریبوفلاوین، ویتامین سی یا همان اسید اسکوبیک و ویتامین اِف از جمله ویتامین های ضروری بدن برای داشتن رشد طبیعی هستند. میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین ها هستند.

لیست غذاهایی که به صورت طبیعی به افزایش قد شما کمک می کنند.

۱۰ رژیم غذایی عالی برای افزایش قد نوجوانان

۱- شیر

همان طور که گفته شد کلسیم ماده ای حیاتی برای داشتن استخوان بندی محکم است که بر روی رشد قد تاثیر می گذارد. شیر منبع غنی کلسیم است. به علاوه شیر حاوی ویتامین آ است که باعث حفظ کلسیم بدن می شود. شیر همچنین حاوی پروتئین زیادی است که به ساختن و ترمیم سلول های بدن کمک می کند. شیر به آسانی هضم می شود و همچنین می تواند به جذب آسان تر پروتئین بدن کمک کند. شیر رقیق (شیر خامه گرفته) کاملا بدون چربی است و شامل ۱۰۰ درصد پروتئین است. مصرف روزانه ۲ الی ۳ لیوان شیر در روز بسیار مهم است.

۲- لبنیات

علاوه بر شیر مصرف لبنیات هم در افزایش رشد قد تاثیر دارند. لبنیاتی مانند پنیر، ماست، خامه و بستنی سرشار از ویتامین های آ، بی، دی و اِی هستند. همچین این مواد شامل پروتئین و کلسیم نیز هستند. ویتامین دی و کلسیم موارد مهم برای رشد هستند. کمبود ویتامین دی منجر به کاهش رشد قد می شود. همچنین جذب کلسیم به خصوص در دوران بلوغ بسیار مهم است.

 

۳- میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات علاوه بر افزایش میزان قد، تاثیر به سزایی در داشتن سبک زندگی سالم دارند. میوه و سبزیجات منبع غنی از ویتامین، فیبر و پتاسیم هستند. وجود ویتامین آ در بدن برای رشد استخوان ها و بافت بدن ضروری است. میوه هایی مانند گرمک، گریپ فروت، انبه، انگور، میوه ی گل ساعتی، هندوانه و زردآلو سرشار از ویتامین آ هستند.

ویتامین آ همچنین در سبزیجاتی مانند کاهو، نخود فرنگی، کدو، کلم بروکلی، اسفناج، کلم، سیب زمینی شیرین و غیره نیز وجود دارد. علاوه بر این میوه های مرکب مانند توت، سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز حاوی ویتامین سی هستند که بر روی رشد استخوان ها و در نتیجه میزان قد تاثیر می گذارد.

۴- مرغ

مرغ و جوجه منبع غنی پروتئین در میان غذاهای دیگر هستند. در واقع مقدار کافی پروتئین بدن را برای رشد ماهیچه و عضلات فراهم می کنند.

۵- گوشت گاو یا گوساله

علاوه بر مرغ، گوشت گاو هم غنی از پروتئین است اما چربی موجود در آن باعث افزایش کلسترول خون می شود که باید در مصرف آن دقت کرد.

۶- نشاسته و حبوبات

نشاسته و حبوبات منابع سرشار از انرژی هستند. همچنین آن ها حاوی ویتامین بی، فیبر، آهن، منیزیم و سلنیم هستند. از آن جایی که این مواد کالری مورد نیاز بدن را فراهم می کنند مصرف آن ها به خصوص در زمان بلوغ و دوران رشد کودک باید زیاد باشد. برنج قهوه ای، ذرت بو داده، آرد گندم و پاستای جو برای سلامتی بسیار مفیدند.

۱۰ رژیم غذایی عالی برای افزایش قد نوجوانان

۷- تخم مرغ

تخم مرغ نیز منبع غنی پروتئین هستند. سفیده ی تخم مرغ حاوی ۱۰۰درصد پروتئین است اما در مصرف زرده ی آن به دلیل وجود چربی مراقب باشید. همچنین تخم مرغ حاوی ویتامین بی۲ است. برای افزایش میزان رشد قد مصرف ۳ الی ۶ تخم مرغ در روز توصیه می شود.

 

۸- دانه ی سویا

دانه ی سویا بهترین منبع پروتئین در میان تمام سبزیجات است. دانه ی سویا شامل پروتئینی است که باعث تراکم استخوان و عضلات می شود. برای افزایش میزان قد مصرف روزانه ی ۵۰ گرم دانه ی سویا توصیه می شود. گیاه خواران می توانند از طریق مصرف دانه ی سویا پروتئین مورد نیازشان را فراهم کنند.

۹- جو دو سر

جو دو سر منبع عالی پروتئین گیاهی است. همچنین باعث افزایش عضلات و کاهش چربی اضافی بدن می شود. بهتر است روزانه مقدار ۵۰ گرم از جو دو سر را همراه با صبحانه مصرف کنید.

۱۰- کلسیم

همانطور از اسم آن می توان گفت نوعی کلسیم که از مرجان دریایی به دست می آید. کلسیم مرجانی به افزایش تراکم استخوان کمک می کند و باعث افزایش طول آن ها می شود. این کلسیم باید در سن های پایین تر برای نتیجه گیری بهتر مصرف شود. بنابراین اگرچه میزان قد عامل ژنتیکی است اما با مصرف مواد غذایی متفاوتی می توان آن را تحت تاثیر قرار داد. مصرف غذای سالم همراه با فعالیت بدنی مناسب می تواند بر میزان قد شما تاثیر بگذارد

:: ارسال نظر